Tanchiștii invizibili

Servicii „(Non)Publice”

În ultima săptămîna din luna septembrie, transportatorii privați din municipiul Chișinău au încercat să dea o lecție întregii societăți… ”Vedeți voi, s-a majorat prețul la carburanți, sîntem la zero, vrem un nou tarif de 5 lei…”

În viziunea mea, din păcate nu și a factorilor de decizie, un serviciu public, din start ar trebui să prevadă un plafon al profitului la cota maximă de 5-7%, sau poate chiar să nu prevada un adaos comercial. În mod echitabil, transportatorii ar trebui să-și restituie cheltuielile investite și atît.

La noi însă, doar atunci cînd serviciul a devenit cu adevărat public, profiturile sînt la zero, transportatorii solicită actualizarea tarifului la un preț de 5 lei călătoria, sau  mai mult.

Ce reprezintă, de fapt acest serviciu public?

În fond, conform informației de pa pagina electronică a primăriei Chișinău, în municipiu există 72 de rute, care sînt administrate de 19 persoane juridice și care în total numără în jur de 1874 unități de transport. Piața este împărțită în felul următor:

În perioada grevei, 27-28 septembrie, volumul pasagerilor care au utilizat transportul public municipal a crescut în medie de 3 ori, dar în unele cazuri și de 12 ori (ruta Chișinău- Trușeni, unde abaterea relativă a reprezentat 1286%).

Să facem un mic calcul matematic:

  1. Conform declarațiilor municipalității, zilnic pe parcursul grevei, Întreprinderea municipală Rețelele Transport Electric Chișinău (RTEC) a transportat 900 mii de călători (un volum de trei ori mai mare decît cel obișnuit), asta în pofida faptului că există o marjă de 3-5 la sută din pasageri, care au beneficiat de serviciu, dar în stil „iepuresc” n-au achitat serviciile de transport.
  2. Volumul pasagerilor Întreprinderii municipale Parcului Urban de Autobuse (PAU) n-a fost menționat public, dar, la fel, a înregistrat o creștere în medie de 3 ori. Presupunem că volumul transportat de entitate a constituit 600 mii de persoane (volum real acceptabil).

Dacă luăm în calcul volumul supra normă de pasagerii transportați de RTEC (600 mii) și cel trasportat de PUA (400 mii), rezultă că pe parcursul unei zile, în mod normal transportatorii de maxi-taxi prestează servicii de transport la un volum de aproximativ un milion de persoane, chișinăueni și oaspeți ai capitalei.

În vizunea mea este o cifră reală deorece există alternative pe care cetățenii Chișinăului le-au utilizat și anume taxi-urile, automobilele personale, dar și marja de eroare a cetățenilor neonești care din reavoință n-au achitat taxa de călătorie, astfel nefiind luați în calcul.

Rezultă că întreaga afacere de transport de călători pe timp de o zi, pentru maxi-taxi reprezintă cel puțin 3 mil. lei (un milion de persoane x la 3 lei fiecare) sau, fiecărei unități de transport implicată îi revine 1600 lei (100 Euro) (3 mil. lei / numărul de rutiere).

Aliator am selectat o rute pentru a calcula cheltuielile pentru carburanți, reieșind dintr-un consum mediu de 15 litri la 100 de km. (Un pic exagerat dar totuși este vorba de consum urban).

Ruta nr. 102, cu un itinerar lejer, fără stație terminus, cu o mulține de scurtături, pe care șoferii și le permit din plin să le implimenteze în practică, cu scopul de a prinde cît mai mulți doritori de a scăpa de 3 lei… are doar 13 km.

–           Să presupunem că un cerc îl face în 40 minute, pe zi parcurge 10 cercuri, per total sunt 130 km parcurși.

–          Reieșind din consumul de  aproximativ 20 litri și prețul de 16,7 rezultă ca sunt cheltuiți 334 lei pe zi doar pe combustibil.

–           Ok, să presupunem că s-au cheltuit 500-600 lei, dar oricum mai rămîne 1000 lei net? sau …..nu,  aceasta este pentru amortizarea mijlocului de transport….

–          În cazul dat, rezultă ca într-un an sunt cheltuiți 365 mii lei sau peste 20 mii euro doar pentru amortizare????

–          Nu, ceva nu iese…

Trebuie să găsesc o nouă rută, una mai complicată.

Ruta nr. 175 Are urcușuri și coborîșuri și un viaduct unde poți dezvolta o viteză, în limita prevederilor legale… are doar 40 km.

–           Să presupunem că un cerc îl face în 1 oră și 20 minute, pe zi 7 cercuri, per total sunt 280 km parcurși.

–          Reieșind din consumul de aproximativ 42 litri și prețul de 16,7, rezultă  că zilnic sunt cheltuiți 700 lei doar pentru combustibil.

–          În cazul dat rămîne 900 lei net? sau 328,5 mii lei (aproximativ 20 mii de euro) pentru amortizare .

În cazul dat, am și eu o singură întrebare: Oare care au fost veniturile reale, cînd prețul carburanților era 10 lei/1l., iar cel al serviciul de transport era tot de 3 lei?

Ruta 102- 200 lei combustibil, 1400 lei venit, 511,0 mii amortizarea mașinii pe an = 32 mii euro

Ruta 175 -420 lei combustibil, 1180 lei venit, 430,7 mii amortizarea mașinii pe an = 27 mii euro

–          Da, cineva ar putea spune că este stresant. Naaa,  tre să te scoli de dimineață, dar scuzați-mă Vă rog, cineva nu-și poate permite o călătorie în plus, că se epuizează bugetul, dar ei își amortizează mașina într-un an?

–          Am admis o greșeală, în toate calculele date, veniturile le-am estimat corect, doar că șpaga n-o pot estima, sau autorizația de acces pe această piață, atît de transparentă, care de obicei se dă pe sub masă…

Mi-a plăcut mult nea Primar, la negocierile cu șoferii de maxi taxi, doar că la discuție cu șeful transportatorilor, cel de pe locul „9”, el  probabil nu-și va permite să-și arate dinții… Căci cine scuipă în fîntîna din care bea apă?

P.S. În altă ordine de idei, șoferii cum dădeau taxă prestabilită, gestionarilor rutelor așa și plătesc, aceasta nu s-a micșorat, doar că birul se achită din contul amortizării, de aia și sunt nemulțumiți bieții șoferi…

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Noiembrie 9, 2012 de în Blog.
%d blogeri au apreciat asta: