Tanchiștii invizibili

Strada Varlaam – pietonală permanentă

Acum ceva timp, începusem să povestesc despre strada pietonală din Chişinău:

https://tanchistiiinvizibili.wordpress.com/2012/09/27/strada-pietonala-din-chisinau-in-chinurile-facerii

Mă întrebam atunci dacă nu cumva strada pietonală de week-end va fi prezentată ca un substitut pentru o stradă pietonală permanentă, aceasta din urmă fiind promisă de mai mult timp.

Iata că acum avem strada Varlaam închisă circulaţiei transportului pe timp de week-end. Se va rămâne aici, sau se va investi în dezvoltarea străzii, pentru a fi una permanent pietonală? Vom vedea. Deocamdată nu se observă la orizont semnele unor investiţii.

Aceste investiţii, din punctul meu de vedere, ar putea fi împărţite în două categorii:

Categoria I – Investiţiile în mobilier urban şi infrastructură

Categoria II – Investiţiile în domeniul cultural-artistic şi de afaceri

Și acum, pe rând…

Categoria I- Investiţiile în mobilier urban şi infrastructură

Investiţiile de la Categoria I sunt de o mai mare amploare.

Iar retorica autorităţilor publice probabil că ştiţi care este.

– De ce noi nu avem o stradă pietonală permanentă, ca în alte oraşe europene?

– Pentru că n-avem bani!

– Dar cât ar costa o stradă pietonală în Chişinău?

– Conform estimărilor noastre, vreo 5 trilioane de euro…

– Cam scumpuşor…

– Da, dar ştiţi cum se spune? Noi nu suntem atât de bogaţi, ca să ne permitem lucruri ieftine!

– Şi de ce 5 trilioane de euro?

– Păi, să vedeţi… felinarele vor fi Dolce & Gabbana, piatra cubică Armani…

Bineînţeles că nu de la D&G şi de la Armani le vor cumpăra. Le vor cumpăra de la Prom torg-sim Impex Limited Invest International 98 SRL. Dar preţurile vor fi ca la D&G şi Armani.

Şi atunci, mă întreb, oare cât ar costa această stradă pietonală dacă nu s-ar umfla costurile atât de tare?

Ni se prezenta nu demult o sumă de 1,75 mln euro pentru transformarea străzii Varlaam în stradă pietonală.

http://www.publika.md/1-750-000-de-euro-si-strada-varlaam-devine-zona-pietonala–promite-pldm_331631.html

Din câte înţeleg, suma rezultă din studiul făcut de Habitat Moldova, disponibil aici:

http://www.habitatmoldova.org/publications/120/ro/concept%20pedestrian%20chisinau.pdf

Am citit şi eu studiul respectiv şi am destule întrebări legate de modul în care sunt estimate cheltuielile.

De exemplu, la pag. 21 se spune că se intenţionează scoaterea a 110 copaci vechi (cost – 375 euro/copac) şi plantarea a 260 copaci noi (cost – 70 euro/copac).

De ce nu sunt buni copacii existenţi pentru pietonală?

La fel, se intenţionează instalarea a 320 de băncuţe pe str. Varlaam (60 de euro/băncuţa) şi 480 de felinare (180 de euro/bucata).

Unde o să încapă 320 de băncuţe şi 480 de felinare pe str. Varlaam?

Întreb şi eu, că nu înţeleg. Fără supărare.

Din păcate, axându-ne prea mult pe investiţiile de la Categoria I, uităm cât de importante sunt şi celelalte, de la Categoria II.

Categoria II – Investiţiile în domeniul cultural-artistic şi de afaceri

Până la urmă, miza străzii pietonale nu o reprezintă atât de mult acele băncuţe şi felinare, ci activităţile care au loc pe stradă.

Dacă pe Varlaam vor fi felinare Dolce & Gabbana şi piatra cubică Armani, dar pe acea stradă nu se va întâmpla nimic deosebit de alte străzi, efectul va fi unul redus.

Lucrurile însă vor sta cu totul altfel dacă pe Varlaam vor fi aduşi artişti stradali, o formaţie de jazz, pictori, cineva care să cânte la chitara, dacă se va insista pe siguranţa trecătorilor, pe curăţenie şi pe un anumit standard de calitate al agenţilor economici care operează pe stradă.

Iar asta nu cred că necesită nişte investiţii exorbitante.

Şi credeţi că nu vor veni în zonă investiţiile în magazine şi terase? Şi credeţi că nu va deveni strada Varlaam una dintre cele mai scumpe străzi din Chişinău, în ceea ce priveşte chiriile? Şi credeţi că nu se va arunca snobărimea chişinăuiană să facă shopping pe Varlaam?

Chiar în condiţiile în care în primă fază nu vom avea piatră cubică şi felinare de fiţe.

Iar investiţiile în mobilierul urban se vor face treptat, pe măsură ce se va obţine finanţare.

Cum e pe la alţii

În iulie 2007, primarul New Yorkului Michael Bloomberg a solicitat opinia lui Jan Gehl, despre care scriam data trecută, cu privire la planificarea urbană din oraşul american.

Ulterior, Bloomberg a creat în New York aproximativ 400 km de piste de bicicletă, a închis porţiuni din Broadway şi Times Square şi a creat noi spaţii verzi. Studiul arată că în secţiunile pietonizate din Broadway, comerţul a crescut cu 71%.

Zonă pietonală pe Broadway, New York

La fel, în Bucureşti este o competiţie dură între oamenii de afaceri pentru spaţiile care se dau în chirie în Centrul Vechi pentru magazine, restaurante, berării şi cluburi. Iar dacă oamenii de afaceri se înghesuie pentru a intra în acea zonă, înseamnă că şi profiturile sunt pe măsură.

Nemulţumiţii

Desigur, vor fi destui supăraţi, dacă o stradă precum Varlaam va fi pietonizată. În primul rând şoferii, dar nu numai ei.

De aceea este nevoie ca municipalitatea să-şi asume un rol formativ şi să explice, cu orice ocazie relevantă, de ce este util să avem o stradă pietonală şi care sunt beneficiile de pe urma acesteia.

Iar dacă pietonala permanentă pe str. Varlaam e prea costisitoare şi afectează traficul şi autorităţile locale sunt prea sceptice în privinţa succesului, deocamdată ar putea deveni pietonală o stradă de o mai mică importanţă din Chişinău. Şi să vedem daca va avea succes sau nu. Apoi dacă se va bucura de succes, zona pietonală permanentă ar putea fi extinsă.

Aşa că să urmărim evoluţia străzii pietonale.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Noiembrie 15, 2012 de în Blog şi etichetată , .
%d blogeri au apreciat asta: