Tanchiștii invizibili

Jurnal de biciclist

Mi-am luat bicicletă. Recent am început să mă şi dau cu ea. După o pauză de mulţi ani.

Iniţial mă gândeam să ţin pe acest blog o rubrică în multe episoade despre eforturile mele de a re-învăţa mersul pe bicicletă şi să-mi schimb pseudonimul din Sfarmă Taste în Sfarmă Coaste. Dar n-a fost cazul.

Re-învăţarea s-a dovedit a fi mult mai simplă decât mă aşteptam şi deja din prima zi am început să dau din pedale pe străzi.

Recunosc că asta s-a întâmplat nu la Chişinău, ci într-un oraş din afara Republicii. Totuşi, şi în oraşul în care merg pe bicicletă există destule probleme ce ţin de infrastructura pentru biciclişti şi de mentalitate. De exemplu, piste pentru biciclişti sunt puţine, adesea pe acele spaţii sunt parcate maşini sau circulă pietoni iritaţi că încerci să-ţi faci loc printre ei.

În alte oraşe este puţin altfel. De fapt, ideea asta cu bicicleta mi-a venit după ce am vizitat câteva oraşe din Scandinavia şi Benelux anul trecut. Este de necrezut atenţia pe care o acordă locuitorii acelor oraşe culturii cicliste.

Despre avantajele bicicletei s-a scris mult de-a lungul timpului: ciclismul este sănătos, este prietenos cu mediul, diminuează ponderea maşinilor în trafic.

Apropo de maşinile în trafic. Abia ajuns într-un asemenea oraş cu o cultură a ciclismului, îţi dai seama de toată frustrarea unora de pe la noi care tind să-şi ia maşini cât mai scumpe şi cât mai mari. Oamenii din Vest, cu un PIB pe cap de locuitor incomparabil cu al nostru preferă nişte lucruri mult mai simple.

Image

Poză făcută la Amsterdam

Cei de la Copenhagenize au făcut în 2013 un studiu cu oraşele cele mai prietenoase cu ciclismul. S-au luat în calcul mai mulţi factori, cum ar fi: cultura ciclistă, facilităţi pentru biciclişti, infrastructură, programe de închiriere a bicicletelor, percepţia gradului de siguranţă, acceptarea socială, planificare urbană.

Pe primul loc s-a clasat Amsterdam (83 de puncte). Pe doi a fost Copenhagen (81 de puncte). Utrecht a ocupat poziţia a treia (77 de puncte).

Vedeţi mai jos întregul clasament:

http://copenhagenize.eu/index/

În curând voi încerca să văd cum e să fii biciclist şi în Chişinău. Sper să vin cu un comentariu în această privinţă.

***

Nu în ultimul rând, având în vedere că suntem în Săptămâna Mare, vă doresc tuturor un Paşte luminos, care să vă aducă pace în suflet.

Lasă un răspuns

informatie

Această înregistrare a fost postată la Mai 3, 2013 de în Blog şi etichetată , , , .
