Tanchiștii invizibili

20 de milioane, la un click distanta

Hai sa ne inchipuim cum intr-o zi vine un tip in costum la tine si-ti spune ca-ti da 20 de milioane de USD, ca sa te ajute sa-ti modernizezi casa, banii ii vei intoarce in 20 de ani impreuna cu toata familia si vecinii.

Conditia este sa o modernizezi asa ca sa fie o casa buna si trainica.  Asa ca te poti apuca deja de lucru, iei banii si-ti faci planul de pe-acum privind rambursarea. Eu asa as face. Sau te apuci repede sa iei banii, sa faci „niste” lucrari, nu conteaza cum vor fi ele, si sa-ti fie absolut paralel cine din familia ta va intoarce banii in 20 de ani. In fond, nimeni nu stie ce va fi cu tine peste 20 de ani.

Cam asa e situatia cu frumusetea de e-Gov de la noi. În 2011, la o reuniune de la Washington, Consiliul de administrație al Băncii Mondiale a decis să aloce Moldovei un credit de 20 milioane USD pentru implementarea proiectului e-Guvernare. Împrumutul a fost oferit pentru 20 de ani, cu o perioadă de grație de zece ani. Aceasta înseamnă că, peste un deceniu, RM urmează să întoarcă, timp de alți zece ani, suma respectivă din bugetul de stat, adică din banii contribuabililor. Acordul dintre cele două părți a fost semnat în același an de către ministrul Finanțelor, Veaceslav Negruța, și directorul BM pentru Moldova, Abdoulaye Seck.(Timpul)

Asa a inceput calea spre „e-Moldova”. Am avut parte de zeci de conferinte si stiri depre cat de bine si comod o sa ne fie sa utilizam serviciile publice de la distanta.  Toate bune si frumoase, ne bucuram nespus si asteptam serviciile…

In doi ani s-au cheltuit 5.4 milioane (Raport BM) si au fost lansate urmatoarele servicii:

    • NRServiciiPortalul serviciilor guvernamentale: www.servicii.gov.md.  Un lucru bun sa aduni intr-un singur site informatia despre toate serviciile publice, dar senzatia e ca nu a fost gindit pentru a fi utilizat de catre toti consumatorii, ci a fost facut mai mult pentru bifa si raportare. Iti ia ceva timp, citeva click-uri si maxima atentie pentru a gasi ceea ce cauti. Dar cum spune proverbul „cu rabdarea treci si marea”. Chiar pe prima pagina aflam ca pe site sunt disponibile informatii despre 329 de servicii dintre care tocmai 74 sunt disponibile in varianta electronica. Dar de fapt sunt cu 31 servicii mai putine, pentru ca 32 dintre acestea constituie un singur serviciu: licenţierea activităţii de întreprinzător. Un lucru la care sa atrageti atentia: daca un serviciu are si varianta electronica, aceasta va fi disponibila in rubrica Solicita Serviciul (uneori contine doar un link). Eu am reusit sa ma deprind cu acest compartiment doar la a treia accesare, la inceput cautam prin pagina un buton sau link care „sa ma invite sa il apas”.

SolicitaServiciul

  • eCazier. Daca e sa judecam dupa stiri si comentarii, e cel mai util si mai folosit serviciu, mai ales din considerentul ca practic fiecare dintre noi a avut nevoie de cel putin o data in viata de cazier juridic. Avantajul acestui serviciu  e ca poate fi contractat chiar si la unele banci: VictoriaBank si Banca de Economii.
  • eLicentiere. Un serviciu util pentru cei care au nevoie de o licenta. O mica problema al acestui serviciu e accesibilitatea. Iti trebuie vreo trei patru click-uri ca sa ajungi la forma de depunere online a declaratiei pentru eliberarea licentelor. Oricum, cred ca e  un serviciu foarte util deoarece te scuteste de vizite in plus la Camera de Licentiere. O recomandare pentru cei de la Camera de Licentiere ar fi sa faca mai vizibil link-ul catre eLicentiere pe site-ul lor.
  • Portalul datelor deschise http://date.gov.md/. E un portal pe care toate structurile guvernamentale ar trebui sa publice datele cu caracter public. Cred ca fiecare in parte trebuie sa isi faca o parere personala despre acest portal. Din punctul meu de vedere, accentele sunt puse incorect: pe cantitatea de informatie plasata si nu pe calitatea si actualitatea acesteia. Conform unui studiu „…informaţiile de pe date.gov.md sunt rareori folosite de jurnalişti şi reprezentanţii societăţii civile în scrierea articolelor, studiilor etc., fiind considerate de 44% din respondenţi puţin utile sau inutile în abordarea subiectelor de interes public.”
  • Semnatura digitala. Ceva timp in urma Centrul de Guvernare Electronica impreuna cu Moldcell si Orange ne-au anuntat cu mare fast depre faptul ca putem avea semnatura mobila care va fi necesara pentru a accesa serviciile electronice. Doar ca avem o mica problema: nu prea sunt servicii pentru care sa avem nevoie de semnatura. Aceasta e mai mult necesara persoanelor juridice, care vor sa utilizeze portalul http://raportare.md si care are menirea de a le usura procedura de raportare la Compania Naţională de Asigurări în Medicină și Casa Națională de Asigurări Sociale. Si in acest caz parerile sunt impartite. Unele voci spun ca in loc sa usureze munca contabililor acest serviciu tinde sa le-o complice: www.eco.md.
    Pentru a utiliza semnatura digitala va trebui sa schimbati cartela SIM. Pentru mai multe detalii despre serviciu si costuri puteti accesa paginile web ale Moldcell si Orange.

Au mai fost lansate si alte servicii electronice precum:

Insa, acestea sunt sponsorizate din alte surse, ca de exemplu USAID, si nu fac parte din cele 5,4 milioane mentionate mai sus.

* * *

Desi eTransformarea/eGuvernarea este o initiativa extraordinara care are doar avantaje, rezultatul nu prea e proportional cu banii care se cheltuie.

O parte a serviciilor, mai ales portalurile web, iti creaza senzatia ca au fost facute in graba pentru a raporta ceva Bancii Mondiale, cu scapari evidente in calitate. Acest lucru il demonstreaza si unele comunicate de presa a centrului de eGuvernare in care lipseste elementar link-ul direct spre serviciul mentionat. De exemplu stirea despre registrul actelor locale: egov.

In plus nu stim nimic de servciile cu adevarat importante si care au un potential enorm, cele legate de sistemele informationale in domeniul medicinii, ca de exemplu:

  • Sistemul Informațional Medical Integrat Spitalicesc
  • Sistem Informațional Automatizat de Asistență Medicală Primară

In plus, nu s-a gindit nimeni la utilizatorii simpli, care trebuie sa faca prea multe click-uri si/sau cautari ca sa ajunga la pagina web a unui serviciu.
Cand, de fapt, fraza definitorie pentru serviicile electronice ar trebui sa fie: „La un click distanta”.

Anunțuri

Un comentariu la “20 de milioane, la un click distanta

  1. Neveah
    Mai 23, 2017

    Hallo , wenn jemand saz Unterricht haben möchte unterrichte ich in Wien oder wenn was mit eurem saz nicht stimmt ruft mich an ich kenn mich mit allem aus .092117695917

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Iulie 4, 2013 de în Blog şi etichetată , , , , .
%d blogeri au apreciat asta: