Tanchiștii invizibili

Ornament Basarabean

big-festivalul-frumos-covor-basarabean-la-clisova-noua

Autenticitatea in spatiul geografic dintre Prut si Nistru este un subiect larg, care poate fi discutat si abordat in mod cert din mai multe aspecte. Speram ca in timp sa revenim si cu alte subiecte similare precum bucataria autentica basarabeana, miscarile in dansul traditional, portul, obiceiurile, cintecele, jocurile de copii etc.
Totusi la momentul de fata vom incerca sa identificam autenticitatea basarabeana reiesind din ornamentele care ne sunt caracteristice.
De multe ori auzim despre un specific moldovenesc (de exemplu, „local cu specific moldovenesc”, „nunta cu specific moldovenesc”). Noi insa prin articolul dat incercam sa mergem mai departe si sa ne aprofundam in ceea ce distinge spatiul dintre Prut si Nistru, ca o portiune de teritoriu generatoare de autenticitate specifica.
Un teritoriu poate fi recunoscut reiesind din mai multe criterii, iar elementele distincte il fac sa devina deosebit. Locuitorii unui astfel de spatiu vor incerca de multe ori sa puna accentele pe aceste elemente distinctive. La momentul potrivit, cu un fel de mindrie, vor incerca sa se identifice cu acel teritoriu si probabil vor completa imaginea deja creată pentru spectatori cu citeva istorioare sau legende din localitatea dată.
Se spune ca in trecut, stramosii nostri identificau localitatea de unde face parte o persona reiesind doar din specificul haineor pe care le poarta aceasta, din ornamentul brodat, precum si din pozitionarea acestuia pe haina.
Daca anumite elemente de pe camasa nationala sau de pe ie erau reprezentate intr-un fel, insemna ca aceasta persona vine din zona Moldovei sau a Olteniei, a Dobrogei sau Ardealului, Banatului sau a Bucovinei. Existau elemente si mai specifice, care faceau ca persoana sa fie identificata pana la nivel de localitate, in functie de amplasarea ornamentelor pe haina.
Asa cum s-a spus la festivitatea de la Muzeul Etnografic din Chisinau de pe 24 iunie, prilejuita de Ziua Universala a Iei, noi obisnuim sa-i numim pe inaintasii nostri analfabeti, pentru ca nu stiau sa citeasca si sa scrie. Iata ca ei comunicau prin respectivele ornamente.
Problema este ca noi azi am cam pierdul sensul acelor ornamente, iar stramosii nostri, privindu-ne de sus si vazand imbinarea aiuritoare de culori si simboluri purtate de noi de multe ori pe asa-zisele costume populare la limita kitschului, ar putea sa spuna ca noi suntem cei analfabeti.
Ornamentul basrabean! Ce reprezinta acesta si prin ce se distinge de ornamenntul altor regiuni din spatiul romanesc?
Spre exemplu, dacă ne referim la una dintre creatiile de baza ale patrimoniului cultural, care este covorul, vom fi surpinsi sa aflam ca de fapt acel covor viu inflorat cu flori mari la mijloc din Casa Mare a bunicilor nostri, acel clasic “Covor moldovenesc”- in realitate nu reprezinta un covor basarabean autentic. Elementele de baza, ale unui covor basarabean sunt in totalitate altele.

cW0lgYOcjHM585cyVhYlT_V4ARHRlDZAWXCupPS8Qmw,vZGKRkmm3MxSPi1_SH1ZZ1devAlpDsT97f64Xhp_q1U

La 23 iunie 2013, in Clișova Nouă, s-a organizat cu multă daruire de sine Festivalul Covorului Basarabean. D-na Ecaterina Popescu, organizatoarea acestui festival ne-a relatat, ca de fapt covorul autentic basarabean reprezinta un stil si un continut cu totul extraordinar, care este mai putin cunoscut printre noi. Ca si covorul clasic moldovenesc, in covorul basarabean este reflectata din plin legatura omului cu natura, precum si preocuparile lui cotidiene.
Un element aparte este pomul vietii numit arborele înţelepciunii sau pomul neamului, care intruchipeaza forta roditoare a naturii vii, este deseori reprezentat cu ramuri simetrice, la capete fiind reprezentat cu flori si muguri, cu petale in forma triunghiulara sau romboidala. Totusi, covorul basarabean are ceva distinct si anume forma florilor, care este geometrica, iar marimea acestora este mult mai mica.

247487210629f926bbf7598d2f523a24_179_300

fvifMq0PlQtwPVtv2iSuR2Eu6q5ODShavAIg4Xd2Cjs,7AACwpQ53PU162I9-Z0C3YXrHVzJmAfP9HO6zSqkEYs,GZNUBpaZn3O3e1OAfIaQ-ky1UfwGhXk8ZcqMmsaDu0Y
GjlQHrHe7zG1lV2A0kytwJA1x3eP2I7TpCeWBrhLyls,MN37j6t5gXeKHpnQjvwRt5p6q-xQKhWKMkcYLuJsZoU

Incepind cu a II-a jumatate a secolului al XIX-lea covoarele de la noi se indeparteaza de autenticitate si iau compozitii complexe formate din buchete de flori, fructe, pasari, animale, scene din viata cotidiana etc. Secolul al XX-lea marcheaza spatiul respectiv prin trecerea exlusiva la compozitiile florale, de la motiv geometrizat la cel naturalist.

4Jt3B7Lyi1zK5rBstqsSzcI6PKhOAPlC6pZ_973oKvw,UFAahspjPSOG_2aAdgL08njRiLxtPAfZyyKyax5Hby4

Ia din Basarabia, un alt element al creatiei populare, are si ea specificul ei. Elementele distinctive la o ie sunt cele imprimate pe mineca de la umar in jos. Spre deosebire de simbolurile cusute pe piept, care tin mai mult de imaginatia autorului, cele cusute pe mineci trebuie sa corespunda anumitor rigori specifice regiuni sau localitatii respective. Astfel mineca unei ii, incepind cu umarul, are trei elemente distincte: altița, care este amplasata cel mai sus la umar, increțitura situata mai jos pe orizontal si rîurile, care vin mai jos de incretitura pe vertical sau oblic.
Altita este elementul cel mai important din punct de vedere simbolic, pentru ca ea e cea care exprima locul de provenienta a persoanei (regiunea sau localitatea). De multe ori, fetele care se maritau si plecau in satul sotului, continuau sa poarte in noul sat altita din satul de bastina.
Riurile, in schimb, reprezinta modul in care cea care poarta ia se raporteaza la lume si la ea insasi. Riurile reflecta o stare de spirit. Stiti tricourile de azi cu diverse texte inscriptionate? Ei, pe vremuri textele respective erau date de riurile iei.
Incretitura, in schimb, are un rol mai mult tehnic. Era locul unde ia se strangea la maneca. Chiar daca de la un timp iile au inceput sa se faca fara maneca stransa, incretitura a ramas ca ornament.

36578_701595839866656_248830283_n

Model preluat de pe http://semne-cusute.blogspot.ro/search/label/din%20BASARABIA

In ce priveste specificul iei din Basarabia, acesta constă în faptul ca altita este clar separata de restul manecii prin niste borduri bine conturate. In plus, in multe cazuri, randul de sus al altitei este putin detasat de restul altitei.
Si inca un lucru. La fel ca si la covorul traditional basarabean, florile cusute pe ie sunt de dimensiuni mici.. Se pare ca aceste flori mici de pe covor si ii sunt niste adevarate simboluri ale Basarabiei.
Aceste trasaturi fac deosebita ia din Basarabia, iar noi avem prilejul sa ne identificam inclusiv si prin aceste elemente.

DSCN2396-2006121551

In orice caz, cred ca trebuie sa intelegem ca un element este autentic nu neaparat prin specificul sau distinctiv, prin faptul ca se deosebeste de altul, dar prin faptul ca este moștenit in timp si pastrat de la moși și strămoși.
Autenticitatea este o poveste, un simbol, o sursa de amintiri, un prilej de inspirație, care poartă amprenta miinilor şi preferințelor estetice specifice unui popor, popor care i-a dat viata, popor care a creat-o. Noi, cei de acum, suntem în situația în care decidem s-o păstrăm, s-o renovăm, să o transmitem mai departe și generațiilor următoare sau nu. Decizia, dar și consecințele, ne aparțin!

Anunțuri

Un comentariu la “Ornament Basarabean

  1. Pingback: Covorul basarabean aşternut peste Podul de Flori | Tanchiștii invizibili

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Iulie 19, 2013 de în Blog şi etichetată , , , , , , , , , .
%d blogeri au apreciat asta: