Tanchiștii invizibili

Sosirea primului tren în gara din Chişinău (28 august 1871)

Primul tren

Astăzi aniversăm 142 de ani de la sosirea primului tren în gara din Chişinău.

Se întâmpla pe 28 august 1871, odată cu darea în exploatare a liniei de calea ferată Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău, după doi ani de lucrări.
Trecuseră vreo 40 de ani de la momentul când a fost inaugurată prima cale ferata din lume pentru trenurile cu abur (linia dintre Stockton şi Darlington, în Anglia, septembrie 1825).
După 1871, reţeaua feroviară din Basarabia s-a extins şi spre vest. În aprilie 1873 a fost finalizat tronsonul Chişinău – Corneşti, iar în iunie 1875 s-au încheiat lucrările pe segmentul Corneşti – Ungheni Prut.
Primul tren de probă a traversat Prutul pe 12 februarie 1876, circulaţia feroviară peste pod începând în mod oficial pe 19 martie în acelaşi an.
Iniţial podul de la Ungheni era unul de lemn. Din motive de securitate a transportului, în curând podul de lemn a fost înlocuit cu unul de metal.
Proiectarea şi construcţia noului pod i-au fost încredinţate arhitectului francez Gustave Eiffel, cel care a construit şi turnul din Paris care îi poartă numele. Podul lui Eiffel a fost inaugurat pe 14 martie 1877, fiind folosit şi astăzi de trenurile care traversează Prutul.

1525352_10152269623258490_1495821411_n

Imagine din 1877 a Podului Eiffel de pe Prut

Tot în 1877 s-a dat în exploatare calea ferată dintre Tighina şi Galaţi, în 1894 cea dintre Mateuţi, Bălţi şi Noua Suliţă, iar în 1914 liniile dintre Basarabeasca şi Cetatea-Albă precum şi dintre Ungheni şi Bălţi.

O istorie aparte e legată de ecartament.

Construită iniţial cu ecartamentul larg (1524 mm), calea ferată Iaşi-Chişinău a fost refăcută în întregime într-un singur an după Unirea din 1918 de administraţia românească, circulaţia trenurilor cu ecartament normal (1435 mm) începând pe 3 septembrie 1922.
După cedarea Basarabiei către URSS în iunie 1940, ecartamentul secţiunii Chişinău-Ungheni Prut a fost din nou lărgit de sovietici, apoi îngustat în vara lui 1941, odată cu ofensiva militară germano-română.
În vara anului 1944, la revenirea sovieticilor, ecartamentul căii ferate Iaşi-Chişinău a fost iarăşi lărgit, linia fiind secţionată de noul hotar pe Prut dintre URSS si România. După un an, România a readus tronsonul aflat pe teritoriul său la ecartamentul normal, în timp ce linia rămasă pe teritoriul sovietic a păstrat ecartamentul larg.

Anunțuri

Despre tanchistii

2 comentarii la “Sosirea primului tren în gara din Chişinău (28 august 1871)

  1. Pingback: Duliu Zamfirescu, “In razboi” | Tanchiștii invizibili

  2. Jaclyn
    Mai 22, 2017

    I’m too lazy to wash contacts properly so have been using dailies for years now. It’s a bit more expensive, and not as enilmonrentalvy friendly but if I were wearing reusable lenses, chances are I’d be blind now.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la August 27, 2013 de în Calendarul din Tanc şi etichetată , , , , .
%d blogeri au apreciat asta: