Tanchiștii invizibili

Discretul muzeu al tramvaiului chișinăuian

 

Tramvai copy

În aprilie 1888, administraţia locală din Chişinău a decis înfiinţarea unei linii de tramvai în oraş.

Se întâmpla pe timpul primarului Carol Schmidt, care a contribuit și la multe alte schimbări spre bine în Chișinău (despre sistemul de canalizare al lui Schmidt descoperit recent am mai povestit aici).

Lucrările la infrastructura de transport au durat un an, astfel încât în 1889 a fost pus în circulaţie primul tramvai din Chişinău. În acest context, au fost cumpărate şapte vagoane de tip deschis de la Varşovia şi alte şapte vagoane de tip închis de la Odesa.

Iniţial, tramvaiul era tras de cai, iar din 1913 a început să meargă cu energie electrică.

Image

În 1911, s-a încheiat un acord de concesiune cu Societatea Anonimă Belgiană, care a şi operat serviciul de tramvai din Chişinău până după al Doilea Război Mondial, când serviciul a fost naţionalizat de statul sovietic.

Image

Cum din 1949 în Chişinău au apărut troleibuzele, rolul tramvaiului a scăzut ca importanţă. În 1961, prin Chişinău a circulat ultimul tramvai. Apoi, serviciul a fost desființat iar liniile au fost acoperite cu asfalt.

********

Continuând vizitele noastre pe la muzeele din Chişinău (despre care puteţi să citiţi aici şi aici), am intrat recent probabil în cel mai discret muzeul al oraşului, Muzeul Tramvaiului.

Se găseşte pe str. Columna, aproape de intersecţia cu str. Mihai Viteazul. Este vorba de fostul sediu al societăţii anonime belgiene, de care am pomenit mai sus.

Image

Image

Intrarea este gratuită. Muzeul este întreţinut din banii sindicatului.

Muzeul nu prea are cu ce îți lua ochii. Majoritatea obiectelor din muzeu sunt din perioada sovietică. Incinta aduce cu un muzeu al gloriei socialismului.

Image

Din perspectiva asta, poate că ar fi fost mai bine dacă se impunea o taxă de intrare. Măcar pentru o întreținere minimală a muzeului.

Totuși, acolo există cineva care dă viață muzeului. Este doamna Kira, muzeograful. Doamna Kira însăși a lucrat mulți ani în branșa transportului public din Chișinău, așa că povestește cu drag diverse întâmplări din trecut.

Ce mai puteți face în muzeu?

1. Poze. Nu există nicio restricție de a face poze. Doamna Kira permite. Puteți face poze și cu doamna Kira.

2. Doamna Kira păstrează o cheie simbolică a oraşului, care se înmâna pe vremuri la ceremonii. Puteţi să cereţi cheia de la doamna Kira.

Image

Image

3. În curte este amplasat un tramvai al societăţii anonime belgiene. Din nou, un loc bun de făcut poze. Se poate trage și clopotul-talanca-sau-cum-s-o-fi-chemând-acel-obiect.

Image

 

În orice caz, merită să băgați capul în acest muzeu măcar o dată.

Image

Image

 

Image

Image

 

 

 

Despre tanchistii

3 comentarii la “Discretul muzeu al tramvaiului chișinăuian

  1. Pingback: Discretul muzeul al tramvaiului din Chișinău | Orașul Meu

  2. Pingback: Istoria orașului Chișinău – Chișinău, orașul meu

  3. Pingback: 125 de ani de la începuturile istoriei transportului urban de pasageri din Chişinău – Chișinău, orașul meu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la mai 4, 2014 de în Blog, Calendarul din Tanc, Tancul Cooltural şi etichetată , , , , , .
%d blogeri au apreciat: